Fonden er oprettet ved en sammenlægning mellem Den Danske Banks Personaleforenings Jubilæumsfond og Foreningen Handelsbankens Personale's Jubilæumsfond.
Disse fonde var oprettet af henholdsvis Den Danske Banks Personaleforening den 24. april 1979 for at markere 60 års dagen for foreningens stiftelse, og Foreningen Handelsbankens Personale den 7. april 1965 for at markere 50 års dagen for foreningens stiftelse.
Fondens navn, hjemsted og formål
§ 1.
Fondens navn er Danske Kreds Jubilæumsfond. Fonden har hjemsted i Københavns Kommune.
Fonden er ikke erhvervsdrivende.
Fondens formål er - indirekte eller direkte - at virke til gavn for medlemmerne af Danske Kreds.
§ 2.
Af fonden uddelingsaktiver kan der uddeles portioner til enkeltpersoner eller grupper af personer, som påskønnelse for en særlig indsats for medlemmerne af Danske Kreds, eller som tilskyndelse til gennemførelse af specielle arbejdsopgaver til gavn for medlemmerne.
Ingen bestyrelsesmedlemmer i den til enhver tid siddende bestyrelse for Danske Kreds kan modtage midler fra fonden.
Medlemmer af fondens bestyrelse kan ikke modtage midler fra fonden.
Kapital og regnskab
§ 3.
Fondens egenkapital ved sammenlægningen udgør kr. 246.000.
§ 4.
Fondens kapital anbringes i danske børsnoterede obligationer, der noteres som tilhørende fonden.
Der kan desuden købes aktier i Den Danske Bank A/S for indtil 10 % af fondens kapital.
Ved eventuel indfrielse af obligationer påhviler det fondens bestyrelse at genanbringe midlerne som anført.
Kontante midler, der ikke er anbragt som ovenfor anført, indsættes på en konto i Den Danske Bank, hvorover der kun kan disponeres af formanden og et bestyrelsesmedlem i forening.
§ 5.
Fondens regnskabsår er kalenderåret.
Fondens regnskaber revideres af de til enhver tid værende revisorer for Den Danske Banks Personale Kreds.
Bestyrelse
§ 6.
Fondens bestyrelse består af 5 medlemmer:
Fondens bestyrelse består af den til enhver tid siddende formand og samt yderligere to medlemmer af bestyrelsen for Danske Kreds samt 2 andre medlemmer. Bestyrelsen udpeges for år ad gangen af bestyrelsen for Danske Kreds på dennes konstituerede møde efter den ordinære generalforsamling.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand og kasserer.
Bestyrelsen træffer beslutning ved almindelig stemmeflerhed.
I tilfælde af stemmelighed har formanden den afgørende stemme.
Bestyrelsens arbejde er ulønnet.
§ 7.
Udgifterne ved fondens bestyrelse afholdes af Danske Kreds.
Uddeling af portioner
§ 8.
Beslutning om uddeling af portioner, hvorom der ikke kan søges, træffes af fondsbestyrelsen på et møde, der afholdes senest den 1. maj hvert år, og hvor formanden og mindst 3 bestyrelsesmedlemmer skal være tilstede.
Uddeling finder sted hvert år, normalt den 16. juni på fondens stiftelsesdag.
Vedtægtsændringer
§ 9.
Ændringer i nærværende fundats kan kun finde sted, såfremt de vedtages med almindelig stemmeflerhed i såvel fondens som Danske Kreds bestyrelse.
Opløsning af Fonden
§10
Opløsning af fonden kan ske under iagttagelse af § 9. Hertil kræves endvidere fondsmyndighedens godkendelse.
Ved opløsning af fonden uddeles kapitalen som foreskrevet i § 2.
København, den 16 juni 1993
For Foreningen Handelsbanken Personales Jubilæumsfond
Bestyrelsesmedlemmerne:
- John Agerholm Verner Usbeck
- Gardi Nommesen Erik Thyken
- Tove Andersen
For Den Danske Banks Personaleforening Jubilæumsfond
Bestyrelsesmedlemmerne:
- Henning Mikkelsen
- Irene Kielstrup
- Thorkil Zederkof
- Anna-Marie Halvorsen