Når du klager over en tillidsmand, sagsbehandler i din kreds eller en sagsbehandler i Finansforbundet, vil du få et svar på din klage fra den du klager over (a). Er du ikke tilfreds med svaret, kan du klage videre til Finansforbundets Overenskomstudvalg (b). Hvis du ikke er tilfreds med Overenskomstudvalgets afgørelse, kan du klage over den til Finansforbundets eksterne klageinstans (c).
a) Når Finansforbundet modtager din klage fremlægges den for den tillidsmand, sagsbehandler i kredsen eller sagsbehandler i Finansforbundet, der har behandlet eller rådgivet dig i sagen. Du modtager et skriftligt svar på din klage. Svaret sendes så vidt muligt til dig indenfor 8 uger fra klagen er modtaget.
b) Hvis du ikke er tilfreds med svaret, kan du klage over svaret til Finansforbundets Overenskomstudvalg.
Din klage over svaret skal sendes skriftligt til Finansforbundet, Applebys Plads 5, 1411 København K, att.: Klageinstansen eller via mail: post@finansforbundet.dk.
Du skal sende din klage over svaret senest tre måneder efter du modtog svaret, da Finansforbundets Overenskomstudvalg ikke er forpligtet til at behandle en klage over et svar, mere end tre måneder efter svaret er modtaget, medmindre særlige forhold gør sig gældende.
Overenskomstudvalget træffer så vidt muligt en afgørelse indenfor 8 uger efter din klage over svaret er modtaget. Når Overenskomstudvalget har truffet afgørelse, sendes den til dig og dem du har klaget over.
c) Overenskomstudvalgets afgørelse kan indbringes for Finansforbundets eksterne klageinstans, hvis du ikke er tilfreds med afgørelsen.
Din klage over Overenskomstudvalgets afgørelse skal sendes skriftligt til Finansforbundet, Applebys Plads 5, 1411 København K, att.: Den eksterne klageinstans eller via mail: post@finansforbundet.dk.
Du skal sende din klage senest tre måneder efter du modtog afgørelsen, da Finansforbundets eksterne klageinstans ikke er forpligtet til at behandle en klage over en afgørelse, mere end tre måneder efter svaret er modtaget, medmindre særlige forhold gør sig gældende.
Den eksterne klageinstans er en advokat med speciale inden for arbejdsret. Den eksterne klageinstans behandler sagen uafhængigt af Finansforbundet.
Den eksterne klageinstans forelægger sagen for de implicerede parter og beder om en udtalelse i sagen. Du modtager en kopi af denne høring og udtalelse. Du har herefter inden for en kort tidsfrist mulighed for at komme med bemærkninger til sagen.
Den eksterne klageinstans kan indhente flere oplysninger om sagen. Du bliver orienteret, hvis den eksterne klageinstans finder nye oplysninger af betydning for afgørelsen, og du får mulighed for at komme med bemærkninger.
Den eksterne klageinstans træffer så vidt muligt afgørelse i sagen indenfor 8 uger. Afgørelsen sendes til dig og dem, der er blevet klaget over.
Afgørelsen fra den eksterne klageinstans er vejledende for Finansforbundet.