Læs rapporten om udviklingstendenserne her:
Udviklingstrends i den finansielle sektor
Udviklingstrends i den finansielle sektor (Resume)
Development trends in the financial sector
og om de seks temaer her:
Indsigter fra danske virksomheder
Indsigter fra danske virksomheder (Resume)
Insights from Danish companies
Artikler:
Sparring med andre ledere giver stor værdi
Rikke Maria Bækgaard fra Nordea er glad for, at hun sidste år tilmeldte sig Finansforbundets ledernetværk. Udbyttet med de syv andre i netværket var så godt, at de nu fortsætter med at mødes i privat regi. Du kan også blive en del af et ledernetværk.
Læs mere her
Man skal lære, mens man gør det
Flere virksomheder kaster sig ud i at afprøve nye måder at arbejde og lede på. Medarbejderne får større ansvar, og beslutningsprocesser går hurtigere med den agile tankegang og arbejdsmåde, som de kører i stor skala hos SimCorp.
Læs mere her
Nykredit-ledere øver sig i HR
Skal udvikling og forandring drive Nykredit videre, handler det også om ledelse. En leder skal tage ansvar for, at hver eneste medarbejder er i løbende udvikling. Det stiller også nye krav til HR-funktionen.
Læs mere her
De dumme spørgsmål er de bedste
Arbejdsgivere efterspørger medarbejdere, der kan indgå i tværfaglige teams. Mens kunstig intelligens automatiserer mange finansielle funktioner, skal du være empatisk og nysgerrig. Dine finansielle kompetencer skal spille sammen med de personlige, siger konsulent Hanne Shapiro.
Læs mere her
Løvens hule i Fredericia
Også it-medarbejderen skaber relationer. Hos Bankdata bliver specialister udfordre på, at deres faglighed ikke kan stå alene, siger direktør Morten Gade Christensen.
Læs mere her
De bløde færdigheder kræver øvelse
Medarbejderne bliver mere og mere udfordrede på de relationelle færdigheder, siger professor Lene Tanggaard fra Aalborg Universitet.
Læs mere her
Alle kan blive eksperter
Hvis de danske banker også vil være banker i fremtiden, skal de ikke have berøringsangst over for de nye teknologier. Og så skal de tro noget mere på deres egne medarbejdere. Det er dem, som skal skabe innovationen af banken indefra, mener Hanne Schapiro, der for Finansforbundet undersøger fremtidens finansielle arbejdsmarked.
Læs mere her
Fokus på at udvikle mennesker
HR-funktionen får mange steder en mere strategisk rolle og helt nye opgaver med mange nye arbejdsformer, der vender op og ned på den klassiske personalepleje. " Det starter og slutter med det menneskelige", siger Trine Ahrenkiel, HR- og kommunikationsdirektør i Nykredit.
Læs mere her
SEB møder nye kunder via chatbot
1.500 kundehenvendelser om ugen. Det genererer SEB's nye chatbot Aida, som den svenske storbank lancerede i december 2017. I dag fungerer Aida som en særskilt kundekanal for kunder, som banken ikke normalt er i kontakt med.
Læs mere her
Medarbejdere skal drive digitaliseringen
Medarbejderne er nøglen til succesfulde digitaliseringsprojekter. Det er en af konklusionerne i Siri-kommissionens nye rapport om fremtidens arbejdsmarked. Svenske SEB Group har gode erfaringer med at inddrage både medarbejdere og fagforening i implementeringen af IPsofts virtuelle agent Amelia.
Læs mere her
Ny chatbot vinder frem i svensk storbank
Kundeservice, den interne it-afdeling og nu HR. Antallet af områder, hvor den svenske storbank SEB implementerer chatbotten Aida, vokser. Og bankens medarbejdere er begejstrede for at være en del af bankeksperimentet med kunstig intelligens.
Læs mere her