JOBBENE SIVER UD AF SEKTOREN
Siden krisen satte ind, er der forsvundet tusindvis af job i finanssektoren. I pengeinstitutterne alene er hver femte ansatte forsvundet. Faldet skyldes blandt andet filiallukninger og effektivisering, og på trods af at vi efter alt at dømme har overstået de værste nedskæringer, skal man ikke forvente, at beskæftigelsen vil stige i fremtiden
Af Mads Due Anker
Beskæftigelsen falder fortsat i finanssektoren, og det står i skarp kontrast til det generelle danske arbejdsmarked, hvor der for perioden 2015-2017 ventes at blive skabt i omegnen af 85.000 job, hvis man skal tro LO's beregninger i organisationens økonomiske rapport "Øje på beskæftigelsen". De nye job forudses næsten udelukkende at komme i den private sektor og især i de private serviceerhverv. Dermed burde vi have overstået de værste efterskælv fra krisen. Men billedet ser anderledes ud for finanssektoren, der som det eneste område af den private sektor ikke har oplevet fremgang i beskæftigelsen de senere år.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik tæller finanssektoren omkring 12 procent færre ansatte i dag, end det var tilfældet, før finanskrisen satte ind. Således beskæftigede sektoren 81.867 ansatte i 2008 mod 72.448 i 2015. Kigger man specifikt på de forskellige dele af sektoren, bliver billedet mere dystert, for her viser det sig, at pengeinstitutterne står for langt størstedelen af beskæftigelsesfaldet. I 2008 arbejdede 45.963 i pengeinstitutterne, og ved seneste opgørelse for 2015 var der 36.087 ansatte.
"Ser man på området for forsikring og pension, har der nærmest været en stigende beskæftigelse siden 2008, mens realkreditområdet har haft en ret stabil beskæftigelse. Hele det fald, der har været i den samlede finansielle sektor, ligger derimod inden for pengeinstitutterne, hvor beskæftigelsen er faldet med 21 procent. Så nedgangen er mere markant for pengeinstitutterne", forklarer Klaus Mosekjær Madsen, der er økonom i Finansforbundet.
Faldet fortsætter
Finanssektoren er under forandring på mange forskellige områder. Digitalisering, omkostningsbesparelser og fusioner har været med til at sætte dagsordenen de senere år med et fald i beskæftigelsen i sektoren til følge. Den udvikling ser ud til at fortsætte, hvis man skeler til Finanssektorens Arbejdsgiverforenings (FA) seneste beskæftigelsesundersøgelse, hvor det forlyder, at "faldet i finansbeskæftigelsen fortsætter i det kommende år. De største fald forventes i penge- og realkreditinstitutter". Klaus Mosekjær Madsen peger på filiallukninger som den største kilde til beskæftigelsesfaldet.
"Hvis man skal forsøge at forklare nedgangen i beskæftigelsen, er det åbenlyst at pege på udviklingen i antallet af filialer, der er faldet markant. Et tilsvarende fald har der været inden for antallet af pengeinstitutter.
Man kan ikke sætte direkte lighedstegn mellem de to tendenser, men de har udviklet sig meget identisk. Det led, som er det mest arbejdskraftintensive, er blevet erstattet af en masse former for it-funktioner", siger han.
"Vi så også tendensen ved Nordeas præsentation af deres årsregnskab. Her nævnte de, at Nordea i det kommende år afsætter to milliarder euro til omstruktureringsomkostninger til netop at etablere sig som en digital bank. Nordea er allerede oppe på, at hvert syvende kundemøde foregår digitalt. Det er en udvikling, de ønsker at fortsætte og fremme. Og det vil betyde lukning af filialer til fordel for it og tekniske løsninger, som vil føre til en reduktion af medarbejdere, men også et skift i typen af medarbejdere", pointerer Klaus Mosekjær Madsen.
Nye ansigter i sektoren
Sammensætningen af medarbejdere forandrer sig nemlig, i takt med at forretningsområder og strategier ændres. Særligt påfaldende er antallet af ansatte, der arbejder med områder som analyse, udvikling og policy, steget markant. 56 procent er antallet af stillinger steget med, fra 1.509 i 2010 til 2.359 i 2015, viser FA's seneste opgørelse over lønsummen.
Samtlige øvrige stillingskategorier har oplevet et fald med kundebetjening og kassererarbejde i pengeinstitutter som det område, der skiller sig ud. I 2010 var der 2.367 ansatte, hvilket faldt med 50 procent til 1.165 i 2015.
De klassiske bankrådgivere er der også blevet færre af. Antallet af privatkunderådgivere faldt fra 9.533 i 2010 til 8.048 i 2015, mens erhvervsrådgiverne oplevede et mindre faldt fra 3.280 i 2010 til 3.157 i 2015, hvilket svarer til henholdsvis 15,6 og 3,8 procent.
"Den generelle tendens, når man kigger på de største institutter, er, at de har haft stigende resultater på bundlinjen, men de tjener færre penge på renteindtægter, lidt flere på gebyrindtægter, men samlet set har de et fald på indtægtssiden. De formår dog at reducere deres omkostninger – og det er mere, end de taber på indtægtssiden. Når det er sagt, tror jeg, at de helt store reduktioner er overstået til fordel for en mere flydende udvikling", siger Klaus Mosekjær Madsen.
Eftertragtede kompetencer
Mens finanssektoren har et mindsket behov for den gode gamle bankmand, er der bud fra andre kanter. For bankansattes kompetencer er eftertragtede uden for sektoren, fortæller Søren Stig Andersen, der er job- og karrierecoach i a-kassen FTF-A. Han står blandt andet for rådgivningsforløb med medlemmer, hvor de får hjælp til at kortlægge, hvad det er, de kan. For som regel kan de alt muligt andet og meget mere end det, der ligger i lige præcis deres tidligere stilling. Men de er ikke altid klar over det, oplever han.
"Mange af dem, der har haft de mere traditionelle stillinger i finanssektoren, kan have rigtig svært ved at finde et job i samme skuffe, hvis de bliver ledige, for det findes nærmest ikke, da de fleste banker går samme vej og skærer ned på antallet af netop den type ansatte.
Bankfolk er nogle af de mest loyale mennesker i hele kongeriget. De har ofte været i samme virksomhed i hele deres liv, indtil de så pludselig bliver bedt om at finde et andet arbejde. Det kan godt være et chok for dem", siger Søren Stig Andersen.
"Flere af dem vil gerne prøve noget nyt, men kan samtidig føle, at det er svært at gå ud og præsentere sig selv, hvis de synes, jobbet er lidt anderledes end det, de er vant til. Der er vores samtaler med dem vigtige, så vi kan fokusere på det, de er gode til, og få det frem i lyset, der kan bruges i andre typer job og i andre brancher", siger han og giver nogle eksempler på, hvilke kompetencer de finansansatte værdsættes for.
"De er jo verdensmestre i kundebetjening og gode til at opnå tillid hos kunderne. Det kan jo bruges i mange slags job. Bankfolk er vant til at forvalte andre menneskers værdier, nogle, der har ordenssans og sans for de administrative arbejdsgange. Det bliver påskønnet mange steder".
Ejendomssektoren kalder
Ifølge Søren Stig Andersen får halvdelen af de ledige finansfolk arbejde i finanssektoren. Blandt den anden halvdel, der får job uden for sektoren, er der medlemmer, der er blevet ansat som eksempelvis administrativ medarbejder i et boligselskab, analysemedarbejder i DSB, lægesekretær og sågar enkelte, der er blevet omskolet til at blive buschauffør.
FTF-A har blandt mange andre et samarbejde med ejendomssektoren. Herfra lyder meldingen, at man er meget glade for folk fra finanssektoren.
"Man skal dog være klar på at starte fuldstændig forfra som den nye i firmaet. Det kan godt være svært, hvis man har over 30 års anciennitet og har været vant til at håndtere store kunder og store lånesager", fortæller Søren Stig Andersen, der godt kunne ønske sig, at medarbejdere og arbejdsgivere tænkte mere på kompetenceudvikling.
"Vi møder en del medlemmer, hvor vi godt kan tænke, at de burde have haft noget fokus på kompetenceudvikling i karrieren, og at de har siddet med den samme funktion meget af tiden", siger Søren Stig Andersen.
Fintech kan give et løft
De nye jobfunktioner, der kan være svære at opkvalificere sig til, finder man for eksempel inden for it-udvikling. For mens sektoren i stor stil har sagt farvel til den traditionelle bankmand, er der kommet nye profiler til. De finansielle teknologiske løsninger, også kaldet fintech, er i kraftig fremmarch, og det betyder et goddag til en række nye medarbejdere i sektoren, der kommer med helt nye it-kompetencer.
I dag er omkring 14.000 mennesker beskæftiget inden for fintechområdet, hvoraf størstedelen af dem er indeholdt i de samlede beskæftigelsestal for sektoren, da de arbejder direkte i pengeinstitutterne eller i datacentre. De 14.000 forventes imidlertid at blive til mange flere de kommende år.
"Vores skøn er, at der frem mod år 2025 kan blive skabt 10.000 flere job inden for fintechområdet. Frem mod 2020 vurderer vi en fremgang på 6.500 ansatte, hvor 5.000 af dem ventes at komme hos de allerede eksisterende fintechvirksomheder, mens de øvrige 1.500 job forventes at have rod i nye", siger Klaus Mosekjær Madsen.