Videreuddannelse for tillidsvalgte

Finansforbundets Videreuddannelse består af en bred vifte af uddannelses- og kursustilbud, der kan give dig gennemslagskraft og gøre dig til en attraktiv samarbejdspartner for ledelsen. Du kan også tage forløb med ECTS-point, som kan overføres til andre uddannelsesforløb på akademiniveau.

Finansforbundets Videreuddannelse er et tilbud til alle tillidsvalgte, der har gennemført Finansforbundets Grunduddannelse. Der er dog også mulighed for, at tillidsvalgte uden grunduddannelsen kan tage forløb på videreuddannelsen.

Tilbuddene i videreuddannelsen favner bredt indenfor:

• Funktion og rolle
  • Politik og medlemskontakt
  • Ledelse og forandringsledelse
  • Forhandling og samarbejde
  • Kommunikation og netværk
  • Trivsel og arbejdsmiljø

Inden for hvert område findes flere kurser, som du kan vælge imellem, og vær opmærksom på, at der også tilbydes kurser på akademiniveau, der giver dig mulighed for at optjene op til 35 ECTS-point.

Se alle aktuelle kurser og tilmeld dig

Kort om videreuddannelsen

Åbn alle

Hvem kan deltage?

Finansforbundets Videreuddannelse er primært for dig, der har gennemført grunduddannelsen som tillidsmand. Men der er også mulighed for, at andre tillidsvalgte kan tage forløb på videreuddannelsen.

Dvs. at videreuddannelsen er for:

• Tillidsmænd, der har gennemført grunduddannelsen for tillidsmænd i Finansforbundet.
  • Arbejdsmiljørepræsentanter, der har gennemført arbejdsmiljøuddannelsens modul 1 og 2.
  • Medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer og/eller medlemmer i samarbejdsudvalg.
  • Kredsbestyrelsesmedlemmer.

Formænd i faglige personaleforeninger uden grunduddannelsen for tillidsmænd kan få adgang til udvalgte kurser – det gælder for eksempel sagsbehandleruddannelsen.

Hvordan og hvor får jeg ECTS-points?

På Videreuddannelsen tilbyder vi også uddannelsesforløb på akademiniveau med ECTS-point. Du kan samlet optjene 35 ECTS points, som du kan overføre til andre uddannelsesforløb på akademiniveau. Det vil sige, at du kan kombinere dem med andre uddannelsestilbud uden for Finansforbundet og på den måde sammenstykke en hel akademiuddannelse, dvs. en kort videregående uddannelse, der passer til dit karriereforløb. Hvis du optjener 60 ECTS point, har du taget en hel akademiuddannelse.

Videreuddannelsen giver dig adgang til disse forløb med ECTS-point:

• Procesfacilitering – 5 ECTS-point
  • Coaching i organisationer – 10 ECTS-point
  • Samtalen som redskab – 10 ECTS-point
  • Skab trivsel med forandringsledelse – 10 ECTS-point.

Tillidsmænd har på grunduddannelsen allerede haft mulighed for at tage fagmodulet 'Ledelse i praksis', der tæller 10 ECTS-point.

Hvordan kan du sammenstykke akademiuddannelsen?

Med en akademiuddannelse får du anerkendt din erhvervserfaring som en del af din efteruddannelse. Fagmodulerne tæller nemlig 60 ECTS-point, og din erhvervserfaring (på minimum 2 år) tæller også 60 ECTS-point. En akademiuddannelse svarer således til en kort videregående uddannelse på i alt 120 ECTS-point.

Kilde: AU-guiden

En akademiuddannelse består af minimum fem fagmoduler og et afgangsprojekt. Uddannelsen er kompetencegivende, og du opnår for visse linjers vedkommende adgang til HD 2. del eller andre diplomuddannelser.

Du kan også vælge at sammensætte dit helt eget uddannelsesforløb, når du tager en akademiuddannelse uden profil.

​Tillidsvalgt og akademiuddannelse

Tillidsmænd får gennem Grunduddannelsen for tillidsmænd mulighed for at tage fagmodulet 'Ledelse i praksis', der tæller 10 ECTS-point.

Derudover kan tillidsvalgte via videreuddannelsen stykke fagmoduler sammen til i alt 35 ECTS-point.

Hvor længe varer kurserne?

Længden på kurserne varierer mellem 1-2 dage. Der er enkelte kurser, der er bygget op via flere moduler og strækker sig over flere dage.

I beskrivelsen af de enkelte kurser kan du se antallet af dage.

Hvordan tilmelder du dig?

Hvis du ønsker at deltage i et af tilbuddene i videreuddannelsen, skal du aftale tidspunktet med din nærmeste leder.

Når du har lavet en aftale med din leder, kan du tilmelde dig her på finansforbundets hjemmeside (se længere nede på siden).

Praktisk information om betaling, refusion, kørsel og løn

Du har mulighed for at få kørselsgodtgørelse, når du deltager i Finansforbundets videreuddannelse.

Standardoverenskomsten (STOK) giver ret til at deltage med fuld løn, men der kan være forskelle i de enkelte virksomhedsoverenskomster (VOK) samt overenskomst for assurandører. Du kan bør derfor kontakte din lokale kreds for at høre om mulighederne for at deltage i kurserne med fuld løn.

Læs mere om refusion af udgifter

Læs mere om, hvad du kan få refunderet, og hvordan du gør

Læs om tilskud til særlige uddannelsesprojekter

Aktuelle arrangementer for videreuddannelsen