CSR handler om virksomheder og organisationers integration af etiske, sociale og miljømæssige hensyn i deres måde at drive forretning på. CSR er altså et bredt paraplybegreb, der indeholder mange emner.
I finanssektoren arbejder de fleste virksomheder allerede i dag med forskellige former for social ansvarlighed. Det kan være sponsorater, miljørigtig affaldshåndtering, ansættelse af medarbejdere i fleksjob eller noget helt fjerde.
Hvorfor arbejde med CSR som tillidsvalgt?
CSR er relevant for tillidsvalgte af flere grunde:
- En aktiv CSR-politik i virksomhederne kan medvirke til at løse nogle af de store samfundsmæssige udfordringer.
- CSR kan betragtes som et "nyt" redskab, man som tillidsvalgt kan bruge som et supplement til det øvrige faglige arbejde.
- CSR giver nogle nye muligheder for at forpligte virksomhedsledelsen til ansvarlig ageren.
- CSR kan medvirke til at løse samfundsmæssige udfordringer.
- CSR kan være en af vejene til at håndtere store samfundsmæssige udfordringer som bl.a. globalisering, klimaforandringer og ændringer i befolkningsudviklingen.
- CSR kan være med til at sætte socialt ansvarlige standarder på tværs af landegrænser inden for områder som medarbejderforhold, miljø, klima og ansvarlige investeringer. Det handler om ansvarlig vækst.
At sætte fokus på virksomhedens sociale ansvar må derfor ikke kun blive noget, der er råd eller overskud til i gode perioder med positive tal på bundlinjen. Tværtimod kan samfundsmæssige hensyn i virksomhedens værdier og handlinger være med til at sikre eller forbedre virksomhedens konkurrencedygtighed og fremtidige position i sektoren.
CSR er et middel, du kan bruge som tillidsvalgt
CSR er et middel til at skabe godt samspil og sammenhængskraft mellem virksomhed, borgere, interesseorganisationer og offentlige myndigheder. Samtidig kan arbejdet med CSR også være en af vejene til at sikre bedre forhold for medarbejderne, skabe ansvarlig vækst og udvikling af attraktive arbejdspladser i den finansielle sektor.
Som faglig organisation og som tillidsvalgt er det derfor vigtigt at være opmærksom på, at der er flere og forskellige veje til målet om social ansvarlighed. Overenskomstarbejdet og lobbyarbejdet, som vi kender, er vigtige indsatsområder, men CSR kan være en supplerende vinkel, som også bør afdækkes.
Det kan f.eks. indebære, at initiativer inden for medarbejderområdet kan starte som ideer i en CSR-strategi, men ende med at blive forankret i lokale eller måske i centrale overenskomstmæssige aftaler. Eller det kan vise sig ved, at beslutningen om en stresspolitik i én virksomhed kan være en del af en CSR-politik, mens det i en anden virksomhed er en del af en virksomhedsoverenskomst. Det vil afhænge af mulighederne og afvejningen af fordele og ulemper ved forankringen af initiativet.
Det er derfor ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt at arbejde med en meget skarpt afgrænset definition af, hvad der er CSR-politik. Det centrale er, at virksomheden arbejder med at udvikle sin sociale ansvarlighed, og at medarbejdere og tillidsvalgte er seriøst inddraget i arbejdet.
CSR kan forpligte ledelsen på en ny måde
Forpligtelse af ledelsen har altid været en kerneopgave for Finansforbundet via overenskomstarbejdet. CSR kan være et vigtigt supplerende værktøj og en ny metode, der kan bruges til at forpligte ledelsen.
CSR handler om at arbejde systematisk og forpligtende med samfundsaktiviteter. Dermed er CSR skridtet videre fra de uforpligtende samfundsaktiviteter, som virksomhederne indgår i, men som også kan ændres eller droppes, uden det har konsekvenser for virksomheden.
Det systematiske CSR-arbejde betyder, at det skal integreres i og supplere virksomhedens kerneforretning. Erfaringen viser, at det skaber mest værdi for både virksomhed, medarbejdere og det omgivende samfund, når der vælges CSR-aktiviteter, der passer til virksomhedens værdier, fokusområder og arbejdsmåder.
Forpligtelsen ligger i, at virksomheden arbejder kontinuerligt, åbent og aktivt med at udvikle og fundere arbejdet med samfundsaktiviteter.
Virksomheders omdømme og troværdighed bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter, og offentlige markeringer til omgivelserne kan derfor "forpligte" virksomheden, selvom det ikke bunder i jura og overenskomster.
Krav til børsnoterede finansielle virksomheders afrapportering om CSR
- Virksomhedens politikker for samfundsansvar, herunder eventuelle standarder, retningslinjer eller principper for samfundsansvar, som virksomheden anvender.
- Hvordan virksomheden omsætter sine politikker for samfundsansvar til handling, herunder eventuelle systemer eller procedurer herfor.
- Virksomhedens vurdering af hvad der er opnået som følge af virksomhedens arbejde med samfundsansvar i regnskabsåret, samt virksomhedens eventuelle forventninger til arbejdet fremover.
Hvis virksomheden ikke har formuleret politikker for samfundsansvar, skal dette oplyses.